2016. szeptember 13., kedd

WordPress weboldal biztonsági mentése és automatizálása

Annál rosszabb dolog nem is történhet a weboldaladdal, hogy valamilyen oknál fogva összeomlik és elvesznek az adataid. Ez az egyik legfobb oka, hogy biztonsági mentést készíts a WordPress oldaladról. A többi okot és a “hogyan”-t és az egésznek az automatizálását ebben a bejegyzésben mutatom be.

Miért készíts biztonsági mentést a WordPress weboldaladról?

Hidd el, Te sem akarod hogy elveszítsd a weboldalad tartalmát. Mik lehetnek a problémák?

  • Feltörik a weboldalad
  • Valami probléma történik a tárhelyszolgáltatódnál
  • Te rontasz el véletlen valamit, ami után tönkre megy a honlapod
  • Átköltöztetésnél szükséged van a weboldalad fájljaira
  • WordPress, sablon vagy bővítmény frissítése közben becsúszik valamilyen hiba

Nem akarjuk, hogy ez megtörténjen, de jó elővigyázatosnak lenni.

A tárhelyszolgáltatók egyébként folyamatosan készítenek biztonsági mentést, de ha náluk van probléma, jó ha neked is megvannak a fájlok. Ráadásul nem lehet tudni, hogy milyen régi verzió van meg nekik és mennyire van rendben az a mentés.

Milyen gyakran készíts biztonsági mentést?

Ez teljesen attól függ, hogy milyen a weboldalad. Ne aggódj, nem kell mindig szenvedned vele, én olyan megoldást fogok mutatni, ami automatikusan elvégzi helyetted a biztonsági mentést.

Ha csak statikus oldalaid vannak, amik sose változnak akkor lehet, hogy elég csak havonta készíteni egy archiválást.

Ha blogolsz vagy vannak olyan oldalaid, amelyeket változtatsz, akkor sűrűbben, hetente is érdemes lehet mentést készíteni.

Ha magazin szerű weboldalad van, ahol nagyon sok cikk van, nagyon gyorsan változik a weboldalad, akkor akár naponta is érdmes lehet ezt elvégezni.

Hogy végezd el a biztonsági mentést a WordPress honlapodon?

Lehet teljesen manuálisan is elvégezni a különböző fájlok lementését, de ezt én inkább a fejlesztőknek hagynám meg, akik tökéletesen tudják mit csinálnak.

Egy átlagos felhasználónak egyszerűbb lehet egy bővítmény használata.

Általában ezeknek a bővítményeknek van ingyenes és fizetős verziója is. Én is egy ilyet fogok neked megmutatni.

Ha nagyon sok pénzt termel a honlapod, nagyon gyorsan változik a tartalom akkor lehet megéri a prémium verzióra váltani vagy egy nagyon profi tárhelyszolgáltatót választani, ami több helyre menti le a weboldalad adatait.

Mi jelenleg ingyenes bővítményt használunk és ezt nyugodt szívvel ajánlom Neked is.

Ez az UpdraftPlus.

UpdraftPlus használata

Ebben a bővítményben az a nagyon jó, hogy elképesztően egyszerűen lehet használni. Nézzük is a lépéseket

1. UpdraftPlus telepítése

Menj a Bővítmények–>Új hozzáadása menüpontra és keress rá az “UpdraftPlus”-ra

Kattints a telepítésre. Ez elkezd tölteni egy kicsit, ami után rákattinthatsz a kép “Bekapcsol” gombra.

Ezután a felső eszköztárban és a Beállítások–>UpdraftPlus Backups menüpontban tudod elérni a bővítményt.

updraftplus-telepitese

2. Hova mentse a bővítmény a weboldalad adatait

A beállítások fülre kell kattintanod.
updraftplus-beallitasok

Többféle integrációval rendelkezik a bővítmény. A leglényegesebb számodra a Dropbox, Google Drive és talán az Amazon S3 lehet.

Ez tőled függ mit használsz. Egyébként is megéri használni valamilyen felhő alapú tárhelyet.

Válaszd ki melyiket szeretnéd és kattints a “Változások mentése”-re.

Fontos, hogy elsőnek kattints a változtatások mentésére mielőtt összekapcsolod autentikációval vagy bármivel a weboldalad és a tárhelyet ahova menteni szeretnéd az adatokat.

Ezután kell összekapcsolnod a weboldalad és a tárhelyet.

A Dropboxnál ez egyszerű, mert csak a “Hitelesítés ezzel: Dropbox:” mellett lévő gombra kell kattintanod. Ha be vagy jelentkezve a Dropbox fiókodba akkor pillanatok alatt kész lesz. Ha nem, akkor jelenkezz be és utána egyszerű lesz az egész.
updraftplus-dropbox-osszekapcsolas

A Google Drive-nál kicsit bonyolultabb a hitelesítés. Ezen az oldalon mutatják be a beállítást. Ha mindenképp a Drive-ot szeretnéd használni csináld meg mindenképp. Egyébként a Dropbox-szal való összekapcsolás nagyon egyszerű.

Beállíthatsz itt még pár dolgot, akár emailt is tudsz magadnak küldetni, hogy sikerült-e a mentés. Be tudod állítani azt is, hogy mi legyen benne a mentésbe, de hagyj mindent bepipálva.

Biztonsági mentés elkészítése

Ezek után nincs más dolgod, mint visszaugrani az aktuális állapot fülre majd rákattintani a “Mentés most” gombra. Felugrik egy ablak, hagyd úgy a pipákat, ahogy vannak.

biztonsagi-mentes-elinditasa

A mentés bele fog telni 10-15 percbe. Közbe semmiképp ne lépj ki az oldalról!

Ha ez meg van kész is a biztonsági mentésed.

Amennyiben probléma lenne az oldaladdal a Dropbox-ban (vagy ahova mented) meg lesznek a régi mentéseid. A visszaállításról itt nem lesz szó. Mindenképp lépj kapcsolatba probléma esetén a tárhelyszolgáltatóddal. Biztosan tudnak segíteni.

Biztonsági mentés automatizálása

Ha sikerült, megvan a mentés akkor ideje ezt automatizálni, hogy többé ne kelljen hozzányúlnod.

Vissza kell lépned a “Beállítások”-ra és az első két beállítást át kell állítanod. Meg kell adnod, hogy milyen időközönként hány mentés legyen. Nálam heti 1 mentés van.

Ne felejts el kattintani az oldal alján a mentésre.

biztonsagi-mentes-automatizalasa

Ha ezzel megvagy kész is vagy a beállításokkal. Reméljük nem lesz szükség helyreállítani a weboldalad, de hidd el, hogy ha beüt a probléma áldani fogsz, hogy szóltam a biztonsági mentésről.

A következő bejegyzés WordPress weboldal biztonsági mentése és automatizálása elsőnek ezen a webcímen jelent meg: WPKurzus | WordPress tanfolyam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése